Avescon kokemukset Competence Managerista

7. kesäkuuta 2021

Avescon kokemukset Competence Managerista

Avesco Oy on erikoistunut uusien ja käytettyjen Cat-rakennuskoneiden myyntiin, vuokraukseen ja huoltoon. Huoltohenkilöstö työskentelee raskaiden koneiden kunnossapito- ja korjaustöissä kahdeksassa toimipisteessä ympäri Suomea. 

Avesco otti Competence Manager -palvelun käyttöön helmikuussa 2021 helpottaakseen henkilöstön pätevyyskoulutusten organisointia. Ensimmäisen kuukauden aikana pätevyyksiä suoritettiin lähes 100 kappaletta.

Avescon arvoissa työturvallisuus on numero yksi

Avescon arvoissa työturvallisuus on numero yksi ja se näkyy voimakkaasti päivittäisessä tekemisessä: “Henkilöstön koulutukset ovat siinä kokonaisuudessa merkittävä tekijä. Viikoittainen turvallisuuskirje koko henkilökunnalle nostaa turvallisuusasiat pinnalle ja myös mahdolliset tapaturmat, läheltä piti -tilanteet sekä turvallisuushavainnot käsitellään ja niistä opitaan”, kertoo Avescon HSEQ päällikkö Juha Vuorinen.

Usealla paikkakunnalla toimiessa on tärkeää, että tieto leviää myös eri toimipisteiden välillä, jotta samaa virhettä ei toisteta muualla. Turvallisuusasioiden läpikäynnistä seuraa myös jatkokehitysideoita, joilla turvallisuutta saadaan entisestään parannettua.

Koulutusten keskitetty organisointi

Competence Manager -palvelu tuli Avescolle käyttöön, kun huomattiin, että koulutusten hallinnointi ja organisointi oli haastavaa. “Sen vuoksi oli päässyt syntymään jonkin verran puutteita koulutuksissa. Competence Managerin avulla tilanteen sai helposti korjattua, kun koulutukset pystyi nopeasti organisoimaan isollekin henkilömäärälle”, kertoo Vuorinen. 

Tällä hetkellä Avescolla on Competence Managerin kautta Trukkikortti ja Nosturikortti verkkokoulutuksina ja suorittajia on noin 130 henkilöä. Lisää koulutuksia on tulossa käyttöön kevään 2021 aikana. Koulutuksia saa helposti lisättyä järjestelmään tarpeiden muuttuessa tai kasvaessa.

Vuorinen kertoo, että ennen Competence Manageria henkilöstön koulutukset hoidettiin paikkakuntakohtaisesti: “Paikallinen päällikkö järjesti koulutukset paikallisen yhteistyökumppanin kanssa. Koulutusten voimassaolon seuranta oli myös hajautetusti eri puolilla Suomea paikallisissa toimipisteissä, paikallisilla päälliköillä.” Nyt pätevyyksien hallinnointi sujuu keskitetysti yhdestä paikasta ja koulutuset suoritetaan ensisijassa verkkokoulutuksina.

Verkkokoulutusten etuna on joustavuus ja helpompi resursointi

Korjaamoalalla työaika ei ole tasainen, välillä on kiireisempää ja välillä hiljaisempaa. “Verkkokoulutuksilla pystyy tehokkaasti hyödyntämään joutoaikoja. Joustavuus työn suunnittelun kannalta on huomattavasti helpompaa, koska tilanteet voi vaihtua nopeastikin. Jos joku työ peruuntuu aamulla, työntekijä voi hyödyntää vapautuneen ajan verkkokurssilla”, kertoo Vuorinen.

Jos verrataan verkkokoulutuksia ja lähikoulutuksia yrityksen liiketoiminnan kannalta, niin lähikoulutus lamauttaa paikallisen korjaamon toiminnan kokonaiseksi päiväksi, koska kerralla pitää saada tietty määrä henkilöstöä istumaan koulutukseen.” Verkkokoulutuksen etuna on, että sitä voi suorittaa yksittäiset ihmiset sieltä täältä, eri paikkakunnilta, jolloin normaalipäivän toiminta ei kärsi. Resursoinnin kannalta verkkokoulutus on huomattavasti helpompi ja lisäksi aina on kurssi käynnissä”, Vuorinen jatkaa.

Kaikki pätevyystiedot ajan tasalla samassa paikassa

Competence Manager helpottaa myös pätevyyksien hallintaa. Järjestelmän kautta näkee kaikki henkilöstön suorittamat Kiwa Inspectan tarjoamat verkkokoulutukset. Mikäli yrityksellä on omia verkkokoulutuksia tai jo olemassa oleva järjestelmä pätevyyksien hallintaan, Competence Managerista saa helposti datan ulos joko rajapinnan kautta tai excelillä. Silloin pätevyystiedot pysyvät ajan tasalla yhdessä paikassa.

Competence Manager on ratkaissut pätevyyskoulutusten valvonnan

Järjestelmästä näkee helposti keneltä puuttuu tietty pätevyys sekä ketkä ovat aloittaneet koulutuksen suorittamisen, kenellä se on vielä kesken ja ketkä eivät ole aloittaneet. Näkymän avulla voi helposti muistuttaa henkilöstöä koulutusten suorittamisesta. 

“Ilman Competence Manageria tilanne olisi se, että laitan 50:lle ihmiselle tiedon, että heiltä puuttuu tämä koulutus, joka pitää suorittaa. Sitten näenkin todellisen tilanteen vasta kolmen kuukauden päästä, kun lasku pamahtaa pöydälle, että kaikki ei olekaan vielä suorittaneet koulutusta”, Vuorinen selittää. Pätevyyskoulutusten valvonta ja hallinta on Competence Managerin avulla helpompaa. 

Helpompi laskutus ja tiliöinti

Toinen helpottava tekijä Avescolle on ollut laskutusviitteen hyödyntäminen: “Tein jokaiselle paikkakunnalle oman kustannuspaikkavalinnan, josta saa valittua toimipisteen ja sieltä tulee suoraan kustannuspaikkatieto viitteenä. Tämä ominaisuus helpottaa laskutusvaiheessa tiliöintiä huomattavasti”, iloitsee Vuorinen.

Avescon Juha Vuorinen suosittelee Competence Manageria 

“Suosittelen Competence Manageria muillekin yrityksille, erityisesti jos yrityksellä on enemmän kuin yksi toimipiste. Järjestelmä helpottaa organisointia, kun se keskitetään yhdelle henkilölle, eikä tarvitse tuntea paikkakuntakohtaisia kouluttajia. Koulutusten organisointi myös helpottuu, kun ei tarvitse varata tiloja eikä toimipisteiden normaali päivä seisahdu koulutuksen takia.”

“Suurin etu Competence Managerissa on organisoinnin väheneminen ja valvonnan helppous. Lisäksi järjestelmä on helppokäyttöinen”, toteaa Vuorinen.

Lue lisää Competence Manager-palvelusta tai ota palvelu käyttöön